Pozsonyi villamosok 2016 őszén, ahogy az már újabban
lenni szokott, öcsémmel vágtam neki a szlovák fővárosnak, így fél év
alatt az ország mindkét villamosos
városát meglátogattuk. Már az odaút is izgalmasan alakult: még
előző nap este felmentünk Pestre, majd egy gyorséttermi vacsora
után, mivel szállást nem akartunk fizetni, éjszakai buszozással ütöttük el az
időt. Hajnali egy körül egy 990-esen közlekedő Ikarus 260-assal
felmentünk a Normafára, majd miután megnéztük az éjszakai kilátást, a hajnali
vonatindulásra pont lesétáltunk a Keletibe. A két és félórás utat
természetesen végigaludtuk és kicsivel nyolc után kissé fáradtan, de lelkesen
megérkeztünk a pozsonyi főpályaudvarra. A vasútfotózás adta magát, gyorsan
kilőttük a fények szempontjából megfelelő helyen álló járműveket.
Pozsony környékén 25 kV 50 Hz váltakozó feszültséggel történt a
vasút-villamosítás, ellentétben az általam gyakrabban látogatott
Kelet-Szlovákiával (3000V DC), ezért most fotóztam először az 1970-es,
’80-as években gyártott, Pershing becenevű mozdonyok tisztán
váltakozóáramú, 263-as sorozatú példányait. A város tömegközlekedését a DPB
(Dopravny podnik Bratislava – Pozsonyi Közlekedési Vállalat) látja el 9
villamos, 13 trolibusz és számos autóbusz viszonylaton. A villamosok esetében
mindenhol több viszonylat is jár fonódva, azonos követéssel (munkanap 8,
tanszünetben 10, este és hétvégén 15 percenként, egy-két viszonylat csak
csúcsidőben jár). A trolik terén komoly fejlesztésre
került sor a közelmúltban: néhány, szintén korszerű Skoda 25 Tr-en kívül
kizárólag szóló és csuklós Skoda-SOR trolik közlekednek, nyugdíjba küldve a
régi kocka Skodákat (bár egy-két darab fel-fel bukkan néha, valamint
nosztalgia és oktatási célra is használnak párat). Az autóbusz járműpark szintén
fejlődik, itt azonban jóval változatosabb a típusfelhozatal, de az
állomány gerincét itt is a SOR gyártmányú kocsik adják. A villamos végállomás egy katlanban található.
A közelmúltban az idevezető pálya állapota miatt évekig szünetelt itt a
forgalom, de azóta kijavították a hibákat és újra üzemképes a szakasz. Egy 1-essel kimentünk a Duna
túloldalán lévő Pozsonyligetfalu (Petrzalka) városrészbe. A trolikhoz és buszokhoz hasonlóan a
villamosoknál is történt egy komoly vérfrissítés: 2015-2016-ban 30 darab
egyirányú, egyoldali ajtós Skoda 29T (7401-7430 pályaszámúak) és ugyancsak 30
darab kétirányú Skoda 30T (7501-7530) típusú kocsi állt forgalomba.
Mindkettő a ForCity típuscsalád tagja, kialakítását tekintve a prágai és
miskolci Skodák keveréke, valamint keskeny, 1000 mm-es nyomtávú változata,
ugyanis a szlovák fővárosban ez használatos. Petrzalka Szlovákia
legnagyobb, 1973-85 között épült lakótelepe több, mint 100 ezer fővel,
ezért már régóta téma volt a kötöttpályás közlekedés kiépítése. A realitások
felismerése után a metró ötletét elvetették és villamosvonal épült, melyet
2016. július 9-én adtak át az utazóközönségnek. Azóta a vasútállomásról az 1-es
viszonylat, Raca végállomásról pedig a meghosszabbított 3-as közlekedik ide. A nap jó irányból sütött, a villamosok
is sűrűn jöttek, úgyhogy maradtunk még kicsit. A Dunához közeledve próbáltunk olyan
képeket készíteni, amin a város mögötti hegy is látszik, tetején az 1975-ben
épült, 200 méter magas Kamzík (zerge-hegyi) TV-toronnyal, ami libegővel
is megközelíthető. Pozsonyligetfalu a
városközponthoz képest a Duna túloldalán van, a természeti akadályt az
újjáépített Öreg-hídon győzik le a Skodák. A helyén eredetileg az
1890-ben, a városban elsőként megépült Ferenc József híd állt, ami a II.
világháborúban elpusztult. Az újjáépítés gyorsan megtörtént, viszont az
évtizedek alatt az állapota leromlott, ezért 2013-ban lebontották, majd
újraépítették a villamosok, biciklisek és gyalogosok számára. Az új villamosvonal természetesen a
buszközlekedésben is változásokat hozott: a lakótelep frekventált járata a
95-ös, ami korábban közvetlenül a belvárosig közlekedett, azonban a villamos
miatt megrövidítették a Muchovó námestie-ig, átszállásra kényszerítve az
utasokat. Ez nyilván nem tetszik nekik, délután az egyik forgalmasabb
megállóban láttunk is egy standot, ahol aláírást gyűjtöttek a 95-ös
visszahosszabbításáért. Az új szakasz érdekessége, hogy a
Pozsonyban megszokott 1000 mm-es nyomtáv mellett a normál, 1435 mm-es
sínpálya is megépült. Csak nem valami jövőbeli tramtrain-nek készítik
elő a terepet? Az új végállomás a szlovák
fővárosban egyedülálló módon fejvégállomás, így nem csoda, hogy csak a
kétirányú Skodák közlekednek erre. Ez csak ideiglenes állapot, napirenden van
a sínpálya meghosszabbítása a lakótelep jobb feltárása érdekében. Visszamentünk a belvárosba, hogy ne
csak Skodákat fotózzunk, de itt sem akart más jönni. Aztán végre feltűnt egy Tatra
szerelvény is. A T6A5 típusból 1991-97 között 56 darabot (7901-7956) állított
forgalomba a közlekedési vállalat, majd 2006-ban még kettőt (7957-7958),
jelenleg mind üzemben van. Utána persze megint csak egy Skoda
jött, aztán viszont feltűnt még egy Tatra szerelvény. Gyorsan fel is
ugrottunk rá… …és Ruzinov
végállomásig utaztunk. Itt egy újabb járműtípust
vehettünk szemügyre közelebbről: a CKD Tatra K2-es gyakorlatilag a
legendás T3-as hattengelyes, csuklós verziója. Pozsony 83 darabot állított
üzembe 1969-1983 között, mára ezek egy része selejtezésre került, másik része
viszont a 2000-es években teljes felújításon esett át, melynek keretében
korszerű teljesítményelektronika váltotta fel az ellenállásokat, az utastér
mellett a karosszéria is teljesen átalakult, nem hasonlít az eredetire. A
felújítások olyan jól sikerültek, hogy 2008-2009-ben újonnan is gyártottak
kilenc darab járgányt, így jelenleg kb. 35 darab K2S (a felújított kocsik
módosított típusjelzése) van szolgálatban. Egy gyönyörű, eredeti
festésű T6-os a hurokban és a felszállóhelyen. Az ide vezető
vonalrészen nagyon jót fotózhattunk volna, a jó szögből sütő nap, a
régi járművek és a sűrű menetrend jóvoltából, de persze
beborult, így kis anyázás után hagytuk az egészet. A belvárosban megláttunk egy T3-as
Tátrát, rögtön felugrottunk rá és kiutaztunk Raca végállomásig. A T3-as örömére még a nap is kisütött,
de a hurokban csak ez a két Skoda állt jól fotózható helyen. A le- és felszállóhelyen azonban sikeresen
lőhettük a T6A5-ösöket. Sétáltunk egy megállót, hogy legyen
változatosság a fotóhelyek tekintetében. A lakótelepi környezet és az egyen
esőbeállók miatt viszont gyakorlatilag alig van különbség az
előző képpárhoz képest. Egyébként a városrész építésével
összhangban több ütemben épült meg ide a villamospálya, az utolsó szakasz
1988 óta üzemel. Megvártuk a T3-ast. Az egykori
Csehszlovákia más városaihoz hasonlóan itt is évtizedekig a
járműállomány gerincét jelentette a típus egészen a közelmúltig.
Összesen 194 darab szállította az utasokat 1965 óta, a Skodák érkezése után
már csak kevés maradt meg, ezért is örülök, hogy sikerült elkapni. Pár sorral feljebb már esett szó a K2
típusról, a Blumentál megállónál nagy szerencsénkre pont sikerült kifogni az
egyetlen, nem átalakított, viszonylag eredeti állapotú 7085-öst. Akad még
egy-két nosztalgia és munkajárművé alakított példány, de azok nincsenek
napi forgalomban. A város nyugati részén lévő
lakótelepekre a délutáni csúcsban 1-2 percenként szállítják a villamosok a
munkából, iskolából hazatérőket, sajnos mi ezt az egyre hosszabb
árnyékok miatt nem igazán tudtuk dokumentálni. A T3-asokat természetesen
mindenképp meglőttük, a baloldali kép végül is egész jó lett, teljesen
átjön az őszi hangulat. Pozsony jellegzetességei buszfronton a
négytengelyes Mercedes-Benz Capacity-k,
melyekből 41 darab áll szolgálatban. Visszafelé ezzel mentünk, valamint
beutaztunk egy-két trolivonalat is, majd megkezdtük
hosszú utunkat hazafelé. |