2016. január-február

A 2016-os év első két hónapjában az utolsókat rúgták a miskolci Ikarusok, ezért igyekeztem ezeket fotózni, bár a szokásos téli szürkeség és az államvizsgára készülés ebben nem igazán segített, ezért nem is vittem túlzásba. Ezenkívül egy-két egyéb érdekesség is található az oldalon.

Készítettem néhány, a decemberihez képest jobb felvételt az adventi villamosról. Egyrészt Felső-Majláthon, aztán…

 

…Felső-Majláthon, aztán megint.

 

Ez viszont már tényleg máshol van, a Városháztéren. Látszik, hogy már ünnepek utáni kép: le van kapcsolva a díszkivilágítás, ettől függetlenül szerintem hangulatos, még a szakdolgozat védésemre készített prezentációmba is beletettem.

 

Tiszai pályaudvar, jobbra a villamos végállomás közepén felállított „másik” adventi villamos.

 

Az ezévi újdonság a középső kocsirészen elhelyezett kandalló volt. Természetesen nem igazi (a közlekedési hatóságnál valószínűleg a székről is lefordultak volna, ha azt kellett volna engedélyezniük), egy monitor volt beszerelve.

 

 

 

 

Január 9-én napközben a Tiszai és a Szinvapark között volt egy kis vágányzár. Mivel épp ráértem, leugrottam fotózni a Szinvaparknál visszafogó Skodákat, valamint a villamospótlót.

 

 

Január 27. és február 1. között a Kocsonyafesztivál miatt már komolyabb változásokra volt szükség. A megszokott villamospótlás mellett egy új elem is akadt: mivel az MVK nagy okosan már az új buszok forgalomba állása előtt nekiállt a régieket selejtezni, komoly kocsihiány alakult ki, ezért 28-án és 29-én az ÉMKK-tól bérelt buszokat, hogy a VP-re is legyen elég kapacitás. Ezzel alapvetően még nem is lett volna gond, de sikerült a városi közlekedésre teljesen alkalmatlan Volvo-Alfákat kiszemelni, ráadásul azokat is az egyik legforgalmasabb, 1-es viszonylatra tenni. A képek a Majális-parkban készültek.

 

Ezek pedig már a Tiszain.

 

 

A két nap alatt összesen hat Volvo Alfa Regio (FLZ-188, KMB-047, KXG-395, KYP-533, LKT-227, LKT-228) borzolta a kedélyeket, kényelmetlenséget és késéseket, jóval hosszabb menetidőt, néhol lemaradást okozva az utasok számára.

A kocsonyás villamospótló megszokottabb dolog, ekkor utoljára magaspadlós MAN SG 263-assal.

Nemcsak a szomszéd telepről, de a KMKK salgótarjáni üzemegységétől is érkezett segítség. Illetve nem teljesen, a 28-ason légióskodó KTK-393 például pont lerobbant.

 

A 24-esen köröző KTK-402 már inkább tűnt valódi segítségnek. Ezek a Volvo Alfa Localok az előbbi Regiok városi változatai, sokkal inkább megfeleltek a feladatra. Bár a kialakításuk (második ajtótól magaspadlós) nem a legszerencsésebb, átmeneti megoldásnak pár napra bőven jó. Aki bajban van, ne válogasson, persze az egy másik, érdekes kérdés, hogy miért is volt ekkora kocsihiány ekkoriban, miközben a városi médiából folyamatosan csak a sikerpropaganda szól(t).

 

 

Tarjánból öt, 2007-es évjáratú kocsi jött (KTK-392, 393, 401, 402, 403). Ezek eredetileg további társaikkal együtt a fővárosban közlekedtek alvállalkozásban 2012-ig, a Nógrád Volán – BKV/BKK szerződés megszűnéséig, azóta Nógrádban próbálnak nekik megfelelő feladatot adni, több-kevesebb sikerrel.

A 661 selejtezése után főleg Ikarus 435-ösök és Rábák járták munkanap a 43-ast.

 

200-as Ikarusok a volános oldalban.

 

 

És az MVK felségterületén. Az Ikarus 280-asok közül ekkor a kecskemétieken kívül már csak az AKD-651 és 658 közlekedett, 260-as pedig már egyáltalán nem, fórumos beírások alapján az 541-es volt az utolsó december 20-án a TESCO járaton.

Az Ikarus 400-asoknak sem volt már sok hátra.

 

Ugyanis már gyűltek az új MAN CNG-k, folyt a típusképzés. Az ősz folyamán fokozatosan érkezett meg a 75 új busz az MAN tiszaújvárosi telephelyére, majd január 22-én megjött az első tíz kocsi az MVK-hoz is.

 

Másnap az időjárás nyomokban napsütést is tartalmazott, ezért „nyílt vonali” fotóval is próbálkoztunk a Bábonyi-bércen és a Dózsa György utcai megállóban.

De végül csak a Tiszain fejeződött be ez a fotózás is.

Két Skoda Felső-Majláthon: megszokott dolog. A lillafüredi kisvasút kiállított gőzöse az Északerdő telephelyén: szintén. Azonban az a piros akármi ott hátul már jóval indokolatlanabbnak tűnik itt első látásra.

 

 

Azonban jó okkal van itt: a LÁEV két selejtezett bécsi villamost (189, 195) megvásárolt és január végén a telephelyére szállított. Izgalmas tervük van: hibrid motorkocsit szeretnének építeni a kisvasútra. Jelenleg, két és fél évvel a képek készítése után még mindig ugyanígy állnak itt, reméljük, előbb-utóbb azért megvalósul a projekt.

 

Ha már itt vagyunk, nem mehetünk el szó (kép) nélkül a Bagolyvár felújításának apropójából megváltoztatott végállomási rend mellett sem. Január 19. üzemkezdettől kerültek vissza a buszok, a felújított (újraépített), immár végállomási épület azonban csak június elsején nyílt meg.

A felszállóhely iránya a korábbihoz képest 180°-ot változott.

 

A közelgő CNG invázió miatt a lillafüredi felső alagútnál lefotóztam egy MAN SL-t mindkét irányban, ugyanis az új buszok a tetőn elhelyezett tartályuk miatt kénytelenek kikerülni az alagutat a mellette lévő úton.

 

Reptéri csoportkép még a kék-sárga időkből.

 

Az Ikarusok mellett a Rábák is az utolsókat rúgták, legyen róluk is egy kép.

Az Ikarus 260-asok selejtezése után főleg a 415-ösök járták az ingyenes áruházi járatokat. Aztán nekik is annyi lett.

 

Tapolcai elágazás, majd egy kecskeméti a Tiszain ME járatként.

 

A CNG-k forgalomba állásának a napján még próbáltam az eredeti állapotokat fotózni, illetve főleg videóztam. Egy normális minőségű MAN SL-es, Diósgyőri vár végállomásos kép még hiányzott a gyűjteményből, a majláthi Neoplan pedig csak úgy adódott.

 

A lillafüredi 5-ös, 15-ös vonalakon viszont szintén egy nap alatt állt be radikális változás a kiadott járműtípust illetően.

 

A harmadik, klasszikus hegyi/erdei vonalunkként számon tartott 68-ason szintén.

 

Az Újgyőri főtéren sem látni már ennyi kék-sárgát.

 

A Búza téren pedig végképp nem. Az innen induló viszonylatokon kivétel nélkül csak CNG-k járnak.

 

 

Ikarus 435-ösök kívül-belül.

 

Az Újgyőrin elkészültek az utolsó képek a kecskeméti Ikarusokról is.

Napközben a Városháztéren állt a sorszám szerint legelső, 1601-es CNG, hogy aztán este, a Buszok Éjszakája rendezvény keretén belül kicsomagolják és jelképesen átadják a városlakóknak.

Szintén a programhoz kapcsolódva egy felvonulással jelképesen elbúcsúztak az Ikarusok, sorrendben: az Ikarus 31-es és 620-as nosztalgiabusz, AKD-547 és 707 (elvileg megmaradnak nosztalgiajárműnek), GSZ-861, GTH-780, EKG-859 és EEG-411.

Majd pedig befutottak az addig pár utcával arrébb álló új buszok. Mi ezt nem vártuk meg, inkább gyorsan tettünk még egy utolsó kört a villamospótlón közlekedő GTH-772-vel (talán ez volt az utolsó menetrendszerinti 400-as Ikarus Miskolcon). Az ünnepség után a CNG-k beálltak a forgalomba és  estére szinte teljesen átvették az uralmat a városban, másnaptól pedig egy egészen más arculatú miskolci tömegközlekedés vette kezdetét.

És így az oldal végén álljon néhány sor a búcsúzó járműtípusokról:

Miskolcon 1951 óta jártak Ikarusok, a 30-31, 60-601, 620-630 és 180-as típusok után 1973. december 6-án állt forgalomba az első 260-as, majd egy évvel később, 1974. december 26-án követte csuklós társa is. 1990-ig összesen 259 darab Ikarus 260-as szóló és 323 darab Ikarus 280-as csuklós állt forgalomba (plusz a hat ex-kecskeméti 2014-ben egy másfél éves átmeneti időszakra), ezek természetesen nem mind egyszerre, a ’80-as években selejtezett kocsik helyett ugyanolyan típusú, de gyári új buszok érkeztek. A hosszú évek alatt természetesen akadtak változások és eltérések a kocsik között: a ’70-es években vegyesen érkeztek kéziváltós és Praga 2M70 automata váltóval, 1/2 és 1/4 részben elhúzható ablakokkal szerelt példányok. Az egyrészes műszerfalat 1977-ben váltotta fel a három részes, 1984-ben jelent meg a fekete, elhúzható ajtajú fülke a régebbi szürke „budifülkék” helyett. 1985-től érkeztek bolygóajtóval a buszok, bár egy évvel később még jött egy adag ráncajtós, valamint szintén ’85-ben álltak forgalomba az utolsó trilex tárcsás kocsik is. 1990-ben az utolsó négy 280-as már turbófeltöltős motorral és Voith váltóval érkezett. 1990-ben az új, három betű-három szám formátumú rendszámok bevezetésekor a 260-asok az AKD-503-590, a 280-asok pedig az 591–762 rendszámokat kapták. 1997 és 2001 között összesen három 260-as és 14 db. 280-as kapott vázcserés felújítást, valamint az első (697) kivételével Rába D10-es motort és Voith váltót. Ezenkívül számos kocsi motorját cserélték ki szintén D10-re. A selejtezések a ’80-as években kezdődtek, a ’90-es és 2000-es években pedig az új buszok beszerzése mellett a folyamatos járatritkítások adtak egyre kevesebb munkát a régi járműveknek. 

1978-1993 között kizárólag 200-as Ikarusokból állt az állomány, az egyeduralmat az EEG-411 rendszámú Ikarus 435-ös törte meg 1993. december 7-én, majd bő két hónap múlva megérkezett a szóló 415-ös is (EKG-859). Ezek a kocsik még „BKV kivitelben”, kék-szürke színben, elöl-hátul a környezetbarát DAF motorra utaló zöld csíkkal álltak forgalomba. Pár év kihagyás után 1998-2000 között érkeztek a sorozatkocsik: 1998-ban 10 db. 435-ös (GTH-771-776, 778-781) és 5 db. 415-ös (GSZ-861-865), 1999-ben egyetlen 435-ös (HDS-014) és 3 db. 415-ös (HDF-366-368), 2000-ben pedig újabb kilenc 435-ös (HDE-889-890, HEJ-331-332, HER-133-134, HEX-144-145, HFD-501). Ezek már ragasztott üvegezéssel, elektronikus kijelzőkkel, Rába D10-es motorokkal az MVK új (kék-sárga-zöld) színterve szerint közlekedtek. A HEX-145 egyévesen, a GTH-776 pedig 2010-ben teljesen kiégett, majd 2013-ban, immár tervezetten 4 db. 435-öst töröltek az állományból. A többi jármű 2015-16-ig bírta, a vége felé már elég leharcolt állapotban.

Az első alacsonypadlós buszokat több más városhoz hasonlóan Miskolcon is az Ikarus 412-esek jelentették: 2000 és 2001 nyarán 2-2 darab állt forgalomba (HFC-309-310, HPR-533-534). Kezdetben a 11-es, 20-as, 24-es, 38-as vonalakon, majd az utolsó években a 8-as és 24-es viszonylatokon jártak, de gyakran megfordultak máshol is. 2013-ban és 2015-ben két-két példányt selejteztek, utoljára a HFC-310 közlekedett 2015. április 14-én a 8-as viszonylaton.

2001 évelején két darab szóló Rába Premier 091 (HLU-211-212) és hat darab csuklós 092-es (HLF-380, 592, 593, HLU-104, 121, 122) érkezett MAN motorral és ZF váltóval. A szólók az 5-15-ön kezdtek, a csuklósok szét lettek szórva, két kocsi évekig a 6-os viszonylat jellegzetes járműve volt. 2007 óta a szólók mindenfelé jártak, a csuklósok pedig az avasi kétrészes fordákba kerültek, majd 2011-ben a villamospótlásban vettek részt. Selejtezésük szintén 2013-ban kezdődött és most vált teljessé.

Főoldal